Ungdom utfordrer taxinæringen

Ungdom på Sunnmøre tar betalt for å kjøre venner og fremmede hjem fra byen. Taxinæringen fortviler over tapte inntekter og politiet bekymrer seg for berusede sjåfører uten førerkort.

 

“Kjører i kveld, ring 905 55 994.” Hver helg florerer innlegg som dette på sosiale medier. På denne måten skaffer ungdom seg transport til og fra fest i helgene. Mens noen kun kjører venner og bekjente, er det andre som systematisk frakter både kjente og ukjente mot betaling. Det er det sistnevnte som regnes som pirattaxivirksomhet.

 

Vanskelig å kontrollere

Lensmann i Ørsta og Volda, Guttorm Hagen, forteller at de mottar tips fra taxisjåfører om at ungdom stjeler passasjerene deres i helgene. Han tror det skjer i forbindelse med lange taxikøer når ungdom skal hjem fra byen eller fest. Fordi kjøreoppdragene som regel skjer natt til fredag og lørdag, er det for hektisk for patruljemannskapet til at de kan prioritere å gjennomføre kontroller. Hagen synes det er vanskelig å sette et klart skille mellom hva som er pirattaxi-virksomhet, og hva som bare er vennekjøring der passasjerene bidrar med penger til drivstoff.

– At venner kjører venner har skjedd i alle år, og det blir feil å kalle det pirattaxi. Det blir noe annet hvis noen systematisk kjører og tar fremmede passasjerer inn mot betaling, og har det som en inntekt. Det er ikke legitimt.

 

Risikerer sjåfører uten førerkort

Hagen er bekymret for konsekvensene ved at unge sitter på med sjåfører de ikke kjenner.

– Sjåføren kan være ruset og mangle førerkort. I tillegg er det ikke sikkert kjøretøyet er forsikret, og da løper det en stor risiko. I verste fall kan man bli utsatt for lovbrudd.

I Yrkestransportloven paragraf 4 står det klart at man trenger kjøreløyve om man skal transportere mennesker mot betaling. Spesielt skattemyndighetene er ute etter å avsløre de som har pirattaxi som en del av inntekten sin. Blir man tatt i å kjøre pirattaxi er mulig straff bøter opp til 10 000 kroner, avskilting og/eller inndragelse av førerkort.

 

Kjører aldri fremmede

En av de som bruker sosiale medier til å promotere at hun kjører, er 19 år gamle Katarina Helen Larsen. I ukedagene går hun salg- og servicelinjen på videregående skole i Ålesund. I helgene er hun hjemme i Fosnavåg og kjører venner og bekjente til og fra byen mot betaling. 19-åringen bruker både Facebook og Snapchat, der hun legger ut telefonnummer med en beskjed om at man kan ringe henne hvis man trenger skyss.

– Jeg har en regel om at jeg aldri kjører fremmede. Ofte har jeg ei venninne som sitter i bilen hele kvelden. Det kan hende vi kjører bekjente eller slektninger av henne, men aldri folk vi kjenner mindre enn det.

Men det finnes Facebook-grupper der medlemmene aktivt går inn for å tilby og skaffe skyss til og fra fest. Gruppen “Sjåfør i Sunnmøre” har over 4000 medlemmer og er en attraktiv møteplass for ungdom som kjører pirattaxi eller trenger transport i helgene.

 

Pirattaxi-002-NEW

 

Tjener lett tre tusen på en kveld

På en typisk lørdags ettermiddag publiserer Katarina følgende melding på Facebook: “Kjøre i våjen ikveld 🙂 / 915908**”. Så begynner telefonene og meldingene å tikke inn utover kvelden. Kjøreoppdragene begynner klokken 11, og deretter står ikke bilen parkert hjemme før nærmere 6 på morgenen.

– Det er størst pågang rundt klokken 1 og deretter klokken 4 på natten. For en 20 minutters kjøretur med full bil kan jeg ta 100 kroner per person. På en god kveld kan jeg lett tjene tre tusen kroner, kanskje mer.

Selv om hun kun velger å kjøre venner og bekjente, har hun opplevd flere ubehagelige situasjoner som sjåfør i helgene.

– Mange søler i bilen. Jeg har også opplevd at folk har stjålet ting som har ligget i baksetet. Blant annet en Michael Kors-lommebok og alkohol. Det har nok gjort at jeg passer litt mer på hvem jeg kjører. Og jeg har aldri ting i baksetet lenger, sier hun.

 

For dyrt med vanlig taxi

Tror du taxinæringen taper på vennekjøring og pirattaxivirksomhet?

– Nei, de jeg kjører hadde uansett aldri tatt taxi. Det er store avstander på Sunnmøre og det er veldig dyrt hvis man skal langt.

Selv om Katarina personlig ikke kjører fremmede mot betaling, synes hun det til en viss grad er greit med organisert pirattaxi.

– Hver helg er det lange taxikøer utenfor utestedene, så jeg tror det alltid vil være noen som kommer til å ta taxi.

 

Taxisjåførene merker tapet

Simen Bjørdal jobber som taxisjåfør i Volda. Han forteller at han ofte ser piratkjøring på kveldstid i helgene, og at dette kan ta en del oppdrag fra drosjene.

– Noen ganger merker vi at fredags- og lørdagskveldene blir rolige på grunn av mye piratkjøring. Andre ganger har vi så mye å gjøre at det nesten er fullt kaos her, selv om det også kan være noen piratsjåfører ute.

Taxisjåføren presiserer at han også har unge kunder.

– På disse kveldene kjører også vi mange studenter og annen ungdom, så alle sitter ikke på med pirattaxier.

 

Forskjell på pirattaxi og kompiskjøring

Bjørdal sier at han ikke har noen spesiell kjennskap til Facebook-gruppene som blir brukt til å organisere kjøringen, men at han har sett folk legge ut meldinger om at de kjører. Han synes også at det er viktig å skille mellom pirattaxi og såkalt kompiskjøring.

– En ting er de som stiller seg opp utenfor Rokken eller ved Statoil og tar med seg tilfeldige. Å ta litt betaling for å kjøre noen kompiser en kveld blir noe helt annet. Det burde være lov.

 

 


Har du sett disse sakene?