Stress ned med yoga

Ryggen bøyes. Hendene når parkettgulvet. Pust inn. Pust ut. For Renata Nagy Vynikalova er yoga er et hjelpemiddel for å takle stormen av arbeidsoppgaver og indre uro.

 

Renata står på en blå gulvmatte midt i det store treningsrommet på Stamina Volda. Det gule lyset fra taklampene treffer skarpt i ansiktet mens høstkvelden ute blir mørkere og mørkere. Lungene hennes utvider seg i det hun trekker pusten dypt. Lyden av vekter som dunker i bakken og tredemøller som durer kan høres bak den lukkede døren

 

Roe ned

– Bare ti minutter før middag kan roe ned strømmen av tanker og du kjenner på hvordan du egentlig har det, forteller Renata Nagy Vynikalova, pilates- og yogainstruktør ved Stamina Volda.

 

Som student er ofte struktur og tidspress en del av hverdagen og det er lett å forsvinne inn i et evig maraton. Ifølge Vynikalova gir yoga deg et pusterom hvor du får tid til å sortere tanker og følelser. Hun oppdaget den eldgamle metoden for seks år siden og har siden den gang vært frelst.

 

Fjerner nakkesmerter

Hendene løftes over hodet, og fotbladet plasseres på innsiden av låret. Hun gynger frem og tilbake som et tre som blafrer i vinden. Hun forteller at for studenter så viser stress seg ofte som smerter i rygg og nakke i en kombinasjon med indre uro. Yoga fokuserer på å forhindre akkurat dette.

– Du jobber med fleksibilitet og pust som forlenger musklene, øker blodsirkulasjonen og du slipper løs anspenthet som merkes som stivhet og smerte i kroppen, forteller hun.

 

Vynikalova sier at hvis man deltar på en yogatime og setter seg inn i historien, kan det være et veldig effektivt helsetiltak. Hun forteller at det renser kroppen for såkalte ”giftstoffer” som stress medfører, idet hun lar armene skylle over kroppen og puster ut. Selv om vi sitter midt i kaoset av et treningssenter, ser det ut som det blir en indre ro i henne.

 

Viktig å puste

Instruktøren forteller at yoga krever en viss kontinuitet, og at du vil se resultater etter et par uker. Hun legger vekt på at det er en roligere treningsøkt og gir deg tid til å kjenne på hva du gjør med kroppen i motsetning til å hoppe fra maskin til maskin. Hun demonstrerer ved å løpe med armene og viser hvordan halsen og overkroppen spenner seg, og legger til at man på intensive treningstimer bare stresser kroppen ytterligere og produserer endorfiner.

 

– Man tenker ikke på pusten eller kjenner hva kroppen har å fortelle deg. Er du deppa eller stresset vil du også kanskje heller ligge i en seng. I yoga er det ikke nøye hva du gjør, men fokuserer du på pusten vil du roe deg ned, sier Vynikalova

 

– Smil!

Pust og bevegelse settes sammen. Hendene legges sammen, kroppen stabiliserer seg. Magien skapes. Hun forklarer at rolige øvelsen får hjertet til å gå saktere, kroppen slutter å kjempe i mot, og tankene sorterer seg. Renata drar på smilebåndet. Hun forklarer at deltakerne ofte får beskjed om å smile.

 

– Når du smiler vil musklene du bruker sende signaler til hjernen, og gi deg en følelse av glede, sier hun mens hun smiler bredt og jeg gjør automatisk det samme.

 

Noe for alle

Renata sier at du kan begynne uansett alder og størrelse og påpeker at man ikke må gi opp, men å prøve det minst 4-5 ganger før du avgjør om dette er noe for deg. I hennes klasser er det ikke noen krav til tidligere erfaring og er balansert for alle nivåer. Hun har fire øvelser hun anbefaler elever å gjøre for å forebygge stress.

 

– Bruk den tiden du trenger. Under stress vil 10 minutter være greit og videre vil du klare mer. Stå i pose i minst 3-4 minutter og pust dypt inn og ut igjen for hver bevegelse du gjør i øvelsen.

 

 

 


Har du sett disse sakene?