Med begge beina i båten

Austmann var bare en idé i 2010. Sju år seinere har de tatt ølmarkedet i Norge med storm.

 

2 juli 2013: Austmann Bryggeri lanseres. Veien dit var derimot lang.

 

Tre kompiser startet å brygge på en idé om å starte eget bryggeri i Trondheim i 2010. De utarbeider regnskap for å ha kontroll på hvor mye penger de trenger for å kunne starte produksjon. De finner et passende lokale og tar med idéen til bankene.

 

«Der er døra»

Det skulle vise seg at det å få lån til å starte bryggeri i trønderhovedstaden ikke var så enkelt.

 

– Det korteste møtet var da vi akkurat hadde kommet inn i banken, fått oss en kaffe og bare pitcha idéen helt kort til en av de ansatte, hvorpå hans svar med en gang var: ”Ikke noe for oss – der er døra”, fortalte en av gründerne bak Austmann Bryggeri Thomas Sjue i kafeen på Rokken onsdag kveld, da han og Torstein Høe holdt øl-smaking og foredrag under Veka-festivalen.

 

foto-Dagfinn Graneng1

 

Etter ganske mange møter og like mange avvisninger kom hjelpa fra kjent hold: fra to mødre og ei tante. De tre kompisene tok opp 250 000 i lån hver – til sammen 750 laken – og fant det perfekte lokalet i et gammelt oljelager.

 

Sjøl trodde de at fra og med nå skulle alt gå som smurt, men det å vaske ned 550 kvadrat gulv i et gammelt oljelager på vinterstid, viste seg å være litt mer tidkrevende enn først antatt. Ikke minst at de ikke hadde penger til å fyre opp.

 

foto-Dagfinn Graneng7

 

Eventyrlig vekst

Siden den kalde vintervasken og en litt snever oppstart med kun tre ansatte, har de i dag 11 ansatte. I 2016  produserte de 260 000 liter med øl – og i år kan det gå mot 400 000 liter, forteller Sjue.

 

I starten ”flaska” de 48 000 flasker for hånd og lokalene ble etter hvert for små.

 

– Veksten gikk tidvis for fort, noe som gjorde at vi inngikk et samarbeid med Hansa Borg Bryggerier. De hjelper oss med logistikk og vi får bruke anleggene deres til å tappe øl, sier Sjue, som legger til at Hansa Borg ikke går inn og styrer Austmanns valg av produksjon.

 

De har siden starten eksportert og samarbeidet med bryggerier i utlandet – og øl fra Austmann er snart å finne i åtte land, da det snarlig skal ut på markedet i Spania.

 

foto-Dagfinn Graneng5

 

 

– Måtte hoppe med begge beina i båten

Navnet har de henta fra austmennene – som er fra vikingtida og betegner dem som reiste fra østkysten mot vest.

 

Sjue forteller at austmennene måtte ha en form for utferdstrang og eventyrlyst.

 

– Når de skulle legge ut med båten var det alt eller ingenting, sier han og legger til:

 

– Én båt og ett mannskap – de måtte hoppe i båten med begge beina, og det var akkurat det vi gjorde da vi starta Austmann. Vi har helt siden starten måttet være enige om hvor vi skal, og for å klare det trenger vi omsorg og omtanke: folk som vil ro båten når det trengs som mest.

 

Feil og tillit

Helt siden starten av har de vært opptatt av innovasjon og trygghet på at det er lov å slenge ut alle slags ideer uten å møte motbør fra start, noe de mener er viktig for å klare å være innovative, forteller Sjue.

 

– Men vi har gjort så mange feil når det kommer til å starte bryggeri at vi har vurdert å skrive ei bok: ”How not to start a brewery”.

 

foto-Dagfinn Graneng2

 

For ham er det likevel tydelig hva de har gjort riktig siden start – fullstendig tillit mellom medarbeiderne.

 

– Hvis det er sprekker i teamet, så ryker det fort.

 

Ja-menn

”Si ja til alt – finn løsning etterpå”, har vært mottoet deres siden start, forteller Sjue til latter fra en fullsatt Rokken Café.

 

– Vi lurte oss blant annet med på ”Grüne Woche” i Tyskland, som er en landbruksfestival. Vi endte opp med å henge oss på en pressekonferanse daværende landbruksminister Sylvi Listhaug holdt på den norske ambassaden, sier han og spør: hva gjorde vi der?

 

For dem var det ikke så tydelig fra start, men ved en tilfeldighet møtte de Lars Midtgaard fra Hansa Borg Bryggerier på ambassaden, som førte til dagens samarbeid mellom bryggeriene.

 

– Vi skulle være overalt – alltid, sier gründer Thomas Sjue.

 

Noe som ser ut til å ha vært en suksessoppskrift.

 

foto-Dagfinn Graneng6

 

Under øl-smakinga fikk de frammøtte smake fem forskjellige øl fra Austmann:

 

Hoppy Lager: Austmanns svar på vanlig pilsner, med fruktig humle.

– Det er den mest balanserte pilsen vår, forteller Torstein Høe. Etter spørsmål fra publikum hvor den havner på ”bælme-skalaen”, scorer den høyest av det medbrakte ølet.

 

Utpå: Det er en wit, hvorpå korianderfrø er alfa omega for smaken, samt at de bruker litt mindre appelsinskall enn andre witer, spesielt belgiske.

 

Hoppy Blonde: Den ble i fjor kåret til Midt-Norges beste øl, ifølge foredragsholderne. En belgisk blonde, og den må etter tydelig beskjed fra Høe ikke bli kalt ”Happy Blonde”.

 

Onkel i Amerika: En fruktig IPA med en lett smak av grapefrukt eller sitrusfrukt. Den er litt bitter, men samtidig veldig behagelig. Navnet er ifølge Sjue og Høe en liten vennskapelig langefinger til andre brygger som siden oppstart har hatt en rik onkel med på laget.

 

Coffee Porter: En ”breakfast porter”, som det står på boksen. Den inneholder kaffebønner og kaffebooster. Et veldig søtt øl, og en veldig uvanlig porter. Høe forteller at de ønsket det skulle være en form for ”dessert-øl”. I fra publikum blir det av flere deltakere som til vanlig ikke liker porter bemerket at denne porteren var noe av det beste de hadde smakt.

 

 


Har du sett disse sakene?