De fem horn

Volda er for tiden preget av kommunesammenslåing, SKAM-vors på fredager, livet etter Fjordkongen og eksamensnerver og bachelorskriving. Volda er også preget av noe større, som har vært her fra tidens morgen. Til tross for at det er mange fjell i nærheten, har mange av studentene en vane av å kun gå mellom den “gylne trekanten”: Kiwi, hybelen og Høgskulen.

Har du høydeskrekk, astma, prolaps, diabetes, slatters, plattfot eller et syn på ti prosent, kan dette være gode grunner som du skylder på hvis du blir spurt om å gå i fjellet. Men du er minst like godt egnet til å gå i fjellet som en som liker luftige høyder, er sprek, opplagt, ikke fyllesyk og et O2-opptak i underkant av hundre. Det tar bare litt lengre tid, og har du prolaps, er en gåtur i ulendt terreng den beste medisinen.

Rotsethornet, Melshornet, Saudehornet, Hestehornet og Helgehornet er fjellene overskriften i denne saken tar utgangspunkt fra. De fem horn er noen av fjellene det fint går an å komme seg opp på, uten bil fra Volda sentrum. Det eneste du trenger er gode sko, klær og retningssans. De fem horn er kategorisert med vanskelighetsgrad fra 1 til 9, hvor 9 er like vanskelig som å vinne over Magnus Carlsen i sjakk, og 1 er like lett som å blande hvem som er hvem av Bård og Vegard Ylvisåker. La oss starte med fjellet som er både elsket og hatet.

Rotsethornet

Fjellet er Voldas landemerke, strekker seg 649 meter over havet og er en del av Sunnmørsalpene. Hornet har også vært inspirasjon til forfatter Tove Jansson sin karakter Hufsa i Mummidalen. Turen kan bestiges fra mange kanter, og med lille-kiwi som utgangspunkt, er det enten rett opp til høyre for tunellen, eller langs Rotevatnet på grusveien ved foten av fjellet. Langs Rotevatnet deler veien seg i enden av vannet, og du følger så en lang gruslagt skogsbilvei oppover lia, helt til du kommer inn på en skiltet sti. Vi anbefaler brattsiden opp og den lange åsryggen ned. Gjerne i solnedgang og med en Breezer type mango i sekken. Fra lille-kiwi og bort til brattsiden og opp, kan du regne med å bruke rundt én times rask gange. Det er fint å sykle på grusveien helt opp til der stien begynner. Dette fjellet er obligatorisk å bestige dersom du er student i Volda.

Vanskelighetsgrad: 3 langs vannet og opp, 6 brattsiden opp.

Hestehornet

Dette fjellet er oppkalt etter dyrearten hest, og er på 688 meter over havet. Med lille-kiwi som utgangspunkt kan du sykle eller gå langs Vikebygdveien oppover mot Reset skisenter. På høyre side etter avkjørselen til skisenteret, får du øye på det karakteristiske pukkelfjellet. For å komme seg opp til topps, er vårt tips å gå skauleis utenfor allfarvei. Det er også stier som er skiltet mot Krøvelsætra, men de kan være vanskelig å finne da Volda fikk besøk av Dagmar i 2012. Med Volda i ryggen fortsetter du på Vikebygdveien over til Krøvelseidet og tar av inn til en bomvei skiltet mot Hestehornet på høyre side. Utsikten på toppen er nydelig, til tross for den lave høyden.

Vanskelighetsgrad: 4

Melshornet

Dette er det desidert enkleste turmålet med grusvei nesten helt til toppen på 807 meter over havet. Veien er veldig fin å løpe, sykle eller gå med toppturski på, og kan startes fra flere steder. Innerst i Heltnevegen før bommen, langs Prestesætrevegen eller fra Reset skisenter. Etter ti minutter gange langs Prestesætra, et fint sted å stoppe turen hvis du vil tidlig hjem. Veien videre opp mot Dinglavatnet er slakk og fin, og opp til høyre ligger Melshornet og Vardehornet ligger til venstre. Det er sti opp til toppen fra vannet, hvor det er lagt ut en slange med konstant rennende vann for å slukke tørsten.

Vanskelighetsgrad: 3-

Helgehornet

Dette fjellet er kun åpent fra mandag til fredag, 08-16. Utenom stengetid, er det ferdsel på eget ansvar. Fjellet har en mast på toppen. Hvis du har fulgt stien, enten fra skytebanen i Sollidalen eller ved Hovdevatnet og ender på et fjell uten mast, ja, da er du nok ikke på Helgehornet. Fra lille-kiwi, sykler du mot Ørsta og tar av rett før du kommer til Furene. Veien videre er gjennom et byggefelt til høyre og videre opp med Furene i ryggen. Asfaltveien ender opp i en sti, som tar deg til toppen på 623 meter.

Vanskelighetsgrad: 3

Saudehornet

Dette fjellet er en av Sunnmøres mest kjente perler, og bestiges i underkant av 50 minutter hvis du har kenyansk blod. Fra Ørsta sentrum sykler du og tar av mot Møre Folkehøgskule. Der er det en bratt grusvei som tar deg 450 høydemeter opp. Derfra er det skiltet sti til toppen. Når du kommer opp til fjellryggen, kan du gå til Vallahornet til høyre på 830 meter, eller hele veien videre til venstre på Saudehornet som er 1303 meter over havet. På toppen kan det blåse en del, men utsikten veier opp for alle mulige hinder på vei opp. Turen tar ca 4-5 timer opp og ned, med en stigning på 1163 meter.

Vanskelighetsgrad: 7

Dette er de fem horn som er lett å komme seg til og fra Høgskulen i Volda uten bil. Vanskelighetsgraden er relativt liten med unntak av Saudehornet og brattsiden på Rotsethornet. Det er ikke alle som ser på det å gå på fjelltur som noe kult, eller givende. Men når mulighetene er så mange, og avstanden så liten, er den eneste gode unnskyldningen for ikke å gå på et av de fem horn, at klokken nærmer seg 21.30 på fredagskvelden og SKAM vises på TV.

Har du sett disse sakene?